1.
PIENYDINVOIMAN RAKENTAMINEN KÄYNNISTETTÄVÄ
Ydinvoima on vähäpäästöinen ja tasaisesti ympäri vuoden energiaa tuottava ratkaisu. Kaupallisesti saatavilla olevat pienydinvoimaratkaisut luovat lämmön lisäksi myös turvaa, sillä ne mahdollistavat riippumattomuuden tuontienergiasta, jonka saatavuuden takaaminen on aina monen ulkoisen muuttujan summa. Pienydinvoiman hukkalämpö saadaan hyödynnettyä kaukolämpönä helsinkiläisten koteja lämmittämään.
2.
HELSINGIN KESÄMAJARAKENTAMINEN TULEE VAPAUTTAA
Helsingin kesämaja-asuminen on sääntelyn ja mielivallan sekasotku, jossa tiukkoja sääntöjä Helsingin vuokraamilla kesänviettoalueilla usein painotetaan, mutta joissa valvonta jää puolitiehen. Helsingin kesämaja-asuminen tulee vapauttaa sääntelystä ensisijaisesti rakentamisen osalta ja toissijaisesti kesämajatonttien lunastamisen mahdollistamiseksi yksityiseen käyttöön. Kesämajojen laajentamisessa tulee vastaisuudessa noudattaa yleistä turvallisuutta, mutta muutoin oman kesämajan laajennusta ei saa rajoittaa.
3.
ALENNETAAN VUOKRIA KAAVOITTAMALLA ENEMMÄN OMISTUSASUNTOJA
Helsingin uusien kaupunginosien kortteleissa asuvat sulassa sovussa niin vuokralaiset, omistusasujat, kuin myös asumisoikeusasujat. Näin on hyvä, koska asujilla on erilaisia elämäntilanteita ja mieltymyksiä. Vastaisuudessa Helsingin tulisi kaavoittaa omistusasunnot niin, että ne sijaitsevat kaikissa tilanteissa lähempänä rantaa, kuin saman korttelin vuokra-asunnot. Tästä seuraisi, että myyntihintaa korottavia tekijöitä sisältäviä omistusasuntoja olisi enemmän, jolloin Helsingin yleinen omistusasuntojen hintataso alkaisi maltillistua. Tällä olisi samalla alentava vaikutus vuokriin.
4.
ASUNTOJEN HINTASÄÄNTELY TULEE LOPETTAA
Helsingissä on jo tehty alustavia päätöksiä kammottavasta HITAS-järjestelmästä luopumisestä. Tämä on hyvä askel, mutta meidän tulee myös varmistua siitä, että tilalle ei luoda uutta hintasääntelyjärjestelmää. Helsingin ei tule harjoittaa mitään hintasääntelyä asuntojen osalta, koska hintasääntelyllä on tapana tuottaa keinottelurakenteita sääntelyn ympärille.
5.
HELSINGIN PALVELUYHTIÖIDEN PÄÄTÖKSENTEKO TULEE SIIRTÄÄ TAKAISIN HELSINKILÄISILLE
Helsingin uusia kaupunginosia palvelevissa palveluyhtiöissä tulee olla puheoikeudellinen asukasedustus, koska omistaja-asukkaat maksavat palveluyhtiön kulut ja palveluyhtiön tuottama palvelu on rinnastettavissa julkisen toimijan työhön. Asukasomistajilla pitää olla oikeus puuttua palveluyhtiöiden tappiolliseen toimintaan.
6.
MARGINAALIKIELTEN OPETUS HELSINGIN KOULUISSA ON LOPETETTAVA
Marginaalikielten kuten arabian, somalin, japanin ja joruban (vain muutaman mainitakseni) opetus ei tule kuulua helsinkiläisten koulujen opetusohjelmaan, eikä tällaista toimintaa tule missään nimessä rahoittaa julkisin varoin. Maahanmuuttajille oman äidinkielen opettaminen suomalaisessa koulussa häiritsee kotoutumista uuteen kotimaahan. Suomen kouluissa tulee keskittyä tuottamaan perusopetus suomeksi ja ruotsiksi ja lilsäkieliopintojen tulee sisältää yleisesti tunnettuja eurooppalaisia sivistyskieliä.
7.
HELSINGIN TULEE LUOPUA YLIMITOITETUISTA HIILINEUTRAALIUSTAVOITTEISTA
Hiilineutraaliustavoitteet ovat ensisijaisesti maailmanlaajuisia ja toissijaisesti paikallisia. Helsinki ei kuormita luontoa maailmanlaajuisesti, eikä paikallisesti. Hiilineutraaliustavoitteet nykyisellään ovat kallista leikkiä joka uhkaa helsinkiläisten työpaikkoja ja saa ulkomaiset sijoittajat karttamaan Helsinkiä sääntelyn pelossa.
8.
YKSITYISAUTOILUN VÄHENTÄMISEEN TÄHTÄÄVISTä HANKKEISTA TULEE LUOPUA
Helsingin tulee varautua siihen, että jo nyt kalliiksi osoittautunut Kruunusillat-hanke muuttuu entistä kalliimmaksi, kun valmiista raitiosillasta aletaan muokkaamaan henkilöautojen mentävää kulkuväylää riittävän liikennekapasiteetin takaamiseksi. Kulujen kompensoimiseksi yksityisautoilun vähentämiseen tähtäävät hankkeet tulee päättää niin pian kuin mahdollista. Ensimmäinen askel tähän on yksityisautoilun ja pyöräilyn tarkoitushakuisesta vastakkainasettelusta luopuminen.
9.
HELSINGIN VASTAANOTTOKESKUKSEN HALLINNOLLINEN VASTUU TULEE SIIRTÄÄ TAKAISIN HELSINGIN KAUPUNGILLE
Helsingin vastaanottokeskus siirtyi 2021 Helsingin kaupungilta Maahanmuuttovirastolle (Migri). Jotta Helsingin kaupungin asukkaat voivat päättää ketä vastaanottokeskus ottaa sisään ja kuka lähetetään pois, vastaanottokeskuksen hallinnointi tulisi siirtää takaisin Helsingin kaupungille.
10.
HELSINGIN TULEE LUOPUA PORMESTARIMALLISTA
Helsingissä on tällä hetkellä useita henkilöitä jotka voiva tituleerata itseään pormestariksi. Kaikki he ovat poliitikkoja ja osa heistä jakaa samoja avustajia. Koska Helsingin kaupunki on Suomen suurin työllistäjä, vakavien palkkaepäselvyyksien ratkaisu ja muu hallinnollinen taakka tulisi olla vastuutettu kokeneelle virkamiesammattilaiselle. Helsinkiläiset ansaitsevat siirtymisen takaisin toimivaksi todettuun kaupunginjohtajamalliin.
11.
EI SETAA KOULUIHIN
Lapset tarvitsevat opetusta taloustaidoista ja aikuisen rohkaisua löytää oma paikkansa yhteiskunnassa. Kouluissa ei tule tarjota veronmaksajien piikkiin ideologisesti virittynyttä opastusta sukupuolten moninaisuudesta tai pieniä lapsia hämmentävästä sukupuolikasvatuksesta, joka herkistää ulkoiselle hybridivaikuttamiselle ja ohjaa kyseenalaistamaan eheiden perheiden roolin yhteiskunnan jatkuvuuden takeena. Suomalaisen hyvinvoinnin taustalla olevaa perherakennetta ei pidä hajottaa vaan sen roolia tulisi vahvistaa.
12.
KERJÄÄMINEN KIELLETTÄVÄ HELSINGISSÄ
Helsingin julkisilla paikoilla tapahtuvan kerjäämisen taustalla vaikuttaa useissa tapauksissa järjestäytynyt rikollisuus. Avoimen katukerjäämisen sijaan rahan pyytämisen kanssa tulee toimia kuten Suomessa toimitaan muutoinkin.